Operatorii de transport marfa care au cumparate vehicule comerciale noi in intervalul aprilie 2004-decembrie 2016 se pot inscrie in procesul colectiv deschis impotriva „Cartelului camioanelor“ de catre Casa de avocatura Hausfeld, in parteneriat cu fondul de investitii Financialright Claims GmbH. Termenul limita de inscriere pe site-ul www.cartelcamioane.ro este 31 iulie 2019. Initiativa este sustinuta in Romania de catre UNTRR.
„Cartelul camioanelor“ – din care au facut parte toti cei 7 mari producatori europeni de camioane (Daimler, Volvo/Renault, Iveco, MAN, DAF si Scania) – a functionat in perioada 1997-2011 si a vizat uniformizarea preturilor pentru camioanele de tonaj mediu si greu, transferul costurilor suplimentare generate de respectarea standardelor de poluare Euro 3 – Euro 6 in pretul de vanzare al acestora, precum si schimburi de informatii pivind parametrii tehnici ai vehiculelor si alte date cu caracter confidential. In 2016 si 2017, Comisia Europeana a aplicat amenzi in valoare de peste 3,8 milioarde de euro celor 7 producatori, dintre care 6 si-au si recunoscut implicarea in cartel. In aceste conditii, Financialright Claims si Hausfeld au demarat o initiativa la nivel european pentru a permite companiilor care au cumparat camioane la preturile mai mari, „stabilite“ de cartel, sa isi recupereze dauna.
In cazul situatiilor de acest gen, cand piata este evident distorsionata, iar numarul pagubitilor este foarte mare, procesele colective sunt cea mai buna solutie pentru a le permite tuturor celor afectati sa isi recupereze prejudiciul. Evaluarea daunelor este extrem de dificil de calculat, iar pentru aceasta este nevoie de experti in domeniu. Munca este foarte laborioasa, iar costurile, pe masura. Separat, costurile actiunii in instanta sunt si ele foarte mari, astfel ca firmele medii si mici nu si le-ar putea permite. Si aici intervine rolul fondului de investitii: Financialright Claims (in acest caz) finanteaza actiunea in instanta si achita onorariul firmei de avocatura; companiile prejudiciate nu trebuie sa plateasca nimic, ci doar sa cedeze 30% din eventualul castig catre fond.
Pana in prezent, Financialright Claims si Hausfeld au depus doua cereri de despagubire impotriva Cartelului, in 2017 si 2018, in care reprezinta nu mai putin de 150.000 de camioane din toata Europa. Dintre acestea, aproximativ 8.000 sunt din Romania. Reactiile din partea instantelor sunt pozitive, asa cum era de asteptat, mai ales ca paratii si-au recunoscut vina. Reprezentantii Hausfeld sunt optimisti cu privire la succesul actiunii, astfel ca ramane de vazut doar valoarea despagubirilor ce vor trebui platite. Este foarte posibil sa nici nu se ajunga la proces, ci sa se negocieze o intelegere intre parti.
Cea de-a treia si probabil ultima actiune colectiva in instanta va fi depusa spre finalul acestui an. Toti operatorii care doresc sa se inscrie pentru a fi despagubiti de catre producatorii de camioane pentru tarifele mai mari de achizitie practicate in perioada 2004-2016 sunt invitati sa se inscrie on-line, fara niciun cost, pe www.cartelcamioane.ro. In urma analizelor efectuate de experti pana in acest moment s-ar putea recupera pana la 10.000 de euro pentru fiecare camion (diferenta de pret achitata la cumparare plus dobanzi). De subliniat faptul ca firmele de transport nu au niciun cost pentru participarea la procesul colectiv intentat Cartelului camioanelor; pentru a fi admise in proces trebuie insa sa prezinte – ulterior inscrierii pe site – toate documentele doveditoare achizitiei vehiculelor pentru care se cere despagubirea.